Uniwersytet Trzeciego Wieku, Stargard Szczeciński

Wydarzenia

Spreewald czyli kraina wody, ogórków, hortensji i zieleni - relacja z wycieczki w dniu 21.07.2022 r.

Kolejny cel naszej podróży w tym roku akademickim to Spreewald czyli kraina wody, ogórków, hortensji i zieleni. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od miasteczka Lübbenau zwanego „Bramą do Spreewaldu”, położonego pośród plątaniny kanałów, w otoczeniu dziewiczej przyrody. Urokliwe kolorowe domki, brukowane uliczki, rynek z barokowym kościołem św. Mikołaja czy też klasycystyczny zamek wraz z parkiem zrobiły na nas wrażenie. A to był dopiero początek, bo rejs tradycyjnymi łużyckimi łodziami przypominającymi gondole przez oszałamiające dziką przyrodą tereny Spreewaldu (część została wpisana na listę rezerwatów biosfery UNESCO) na długo pozostanie w naszej pamięci.
Potem był postój na przystani w miejscowości Lehde, niegdyś dostępnej jedynie drogą wodną, gdzie odwiedziliśmy skansen, w którym zachowały się tradycyjne domostwa Serbołużyczan wraz z wyposażeniem. Mieliśmy też możliwość skosztowania lub nabycia, któregoś z miejscowych specjałów np. likieru, piwa  ogórkowego czy też  ogórków sprewaldzkich, będących symbolem regionu. Podczas zwiedzania poznaliśmy tradycje i zwyczaje, a także ciekawostki dotyczące Serbów Łużyckich – niewielkiego słowiańskiego narodu zamieszkującego te tereny od wielu stuleci.

Następnie przejechaliśmy do Chociebuża, największego miasta Dolnych Łużyc. Pospacerowaliśmy trasą zabytków starego miasta takich jak gotycki kościół św. Mikołaja, Kościół Wendyjski czy Wieża Grodkowska. Na Starym Rynku odsapnęliśmy chwilę, by odwiedzić jeszcze Park Branitz, jeden z dwóch zespołów przyrodniczo – krajobrazowych będących dziełem życia ekscentrycznego księcia Hermanna von Puckler-Muskau. Książę, wybitny ogrodnik, architekt krajobrazu, a zarazem jedna z najbarwniejszych postaci swoich czasów, poświęcił na stworzenie tego zajmującego ok. 500 ha powierzchni parku ostatnie lata swojego życia. Tutaj też został pochowany w wyjątkowej, ziemnej piramidzie.

Wracaliśmy do domów pełni niezapomnianych wrażeń!!!

>>zobacz galerię

Tekst: Witold Czajkowski

Zamieściła: Teresa Hernet

data publikacji: 2022-10-19

PATRONAT WŁADZ SAMORZĄDOWYCH

PATRONAT NAUKOWY

Powiat Stargardzki Urząd miasta w Stargardzie Uniwersytet Szczeciński Uniwersytet Szczeciński Wydział Humanistyczny TWP Stargardzka Szkoła Wyższa SSW stargardinum