Uniwersytet Trzeciego Wieku, Stargard Szczeciński

Wydarzenia

Wycieczka do Greifswaldu i Stralsundu.

22 czerwca 2012 r., na dobry początek lata, wyruszyliśmy ponownie do naszych zachodnich sąsiadów. Tym razem do Greifswaldu i Stralsundu. Zaczęliśmy od zwiedzania Greifswaldu, który przywitał nas niestety mżawką. Jest to hanzeatyckie miasto powiatowe i uniwersyteckie, w kraju związkowym Meklemburgia-Pomorze Przednie nad rzeką Ryck. W 1193 roku cystersi założyli w Greifswaldzie klasztor Eldena, którego ruiny można do dzisiaj podziwiać. W 1250 roku książę Warcisław III nadał grodowi prawa miejskie. Nad miastem górują trzy duże kościoły– Kościół Św. Marii, Św. Nicholasa oraz Katedra Św. Jakuba. Greifswald jest też od 1456 r. siedzibą Uniwersytetu im. Ernsta Moritza Arndta. Znajduje się tutaj m.in. Instytut Fizyki Max Planck, College of Biotechnology oraz Technologiezentrum Vorpommern. Pospacerowaliśmy po przepięknym starym rynku, podziwialiśmy odrestaurowane kamieniczki, gotycko – barokowy ratusz oraz fontannę.

Następnie przejechaliśmy do Stralsundu, który dla odmiany był bardziej gościnny i powitał nas słoneczkiem. Najpierw odbyliśmy przejażdżkę około 4 kilometrowym mostem łączącym stały ląd z wyspą Rugią. Potem „zu Fuß” przemierzaliśmy bajeczne uliczki Stralsundu zachwycając się uroczymi kamieniczkami (aż 363 z nich jest wpisana do rejestru zabytków), koronkowym ratuszem czy Dworem Artusa. Zwiedziliśmy kościół św. Jakuba, który pełni dziś rolę muzeum i monumentalny Kościół Najświętszej Marii Panny. O tym jak piękne to miasto niech świadczy fakt, że w 2002 r. Stare Miasto Stralsundu zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Część wycieczkowiczów zwiedziła też Muzeum Morskie znajdujące się w klasztorze św. Katarzyny. Zaparły nam dech w piersiach akwaria z rafami koralowymi, egzotycznymi rybkami, konikami morskimi, gigantycznymi żółwiami, płaszczkami, murenami …

Szkoda, że mieliśmy mało czasu i nie zdążyliśmy zwiedzić Ozeanum, ale z drugiej strony może to i dobrze, bo będzie okazja wrócić, a czeka jeszcze wyspa Rugia ze swoimi klifami.

Tekst: Teresa Hernet
>> zobacz galerię

data publikacji: 2012-06-29

PATRONAT WŁADZ SAMORZĄDOWYCH

PATRONAT NAUKOWY

Powiat Stargardzki Urząd miasta w Stargardzie Uniwersytet Szczeciński Uniwersytet Szczeciński Wydział Humanistyczny TWP Stargardzka Szkoła Wyższa SSW stargardinum